Silniki spalinowe w samochodach tylko w określonym zakresie obrotów wytwarzają odpowiedni moment obrotowy żeby skutecznie napędzać auto. Dlatego też silniki takie muszą współpracować z przekładniami.

Dzięki temu można dopasować obroty motoru do prędkości jazdy. Wewnątrz takiej skrzyni najczęściej znajdują się wałki, dwa lub trzy. Na nich znajdują się koła zębate, które ze sobą współpracują. Jest to wałek sprzęgłowy, który połączony jest ze sprzęgłem i wał korbowy silnika. Jest też wałek główny i ewentualnie wałek pośredni zależnie od konstrukcji skrzyni. Wewnątrz skrzyni znajduje się tez mechanizm różnicowy, jeśli auto jest wyposażone w napęd przedni. Większość usterek skrzyń powstaje w wyniku niewłaściwego doboru materiałów oraz wad konstrukcyjnych. Ważne tez jest by nie ignorować pierwszych objawów, jeśli długo będziemy jeździli z awarią to skończy się to najprawdopodobniej wymianą całej przekładni. W nowoczesnych skrzyniach najczęściej uszkodzeniu ulegają łożyska. Nie rzadko dochodzi też do wycieków oleju.